Tipikus félrevezetések MLM toborzás során
Írta: Jon M. Taylor, MBA, Ph.D., Vásárlói Tudatosság Intézet (Consumer Awareness Institute)
A végrehajtó szervek ritkán kényszerítik ki az MLM-ekbe belépők számára nyújtott szükséges információ őszinte és elvárható közzétételét. 350 MLM cég jutalékfizetési programját megvizsgálva azt találtam, hogy gyakorlatilag mindegyik elhallgatja a nullához közeli esélyét annak, hogy hasznot lehessen vele termelni, sőt azt is, hogy szinte biztos a veszteség, miután a működéshez szükséges költségeket és a megvásárolt termékek árát figyelembe veszik, amelyek a jutalékok kifizetéséhez és az előmenetelhez kellenek. Figyelmeztetés: Amennyiben érdeklődik egy bizonyos MLM iránt, miután elolvasta ezt az oldalt, már nem fog az MLM-re hiteles üzleti lehetőségként tekinteni.
FTC (Federal Trade Commission – Szövetségi Kereskedelmi Bizottság, USA) hivatalnokok arra figyelmeztetnek, hogy az MLM “tűrhetetlen lehetőség a megtévesztésre”
Az MLM a klasszikus, termékbázis nélküli piramis játékok közvetlen leszármazottja. Kiterjedt jutalékfizetési programokkal és végeláthatatlan toborzóláncolattal az MLM végtelen és szűz piacokat feltételez – amelyek nem léteznek. Ezért az MLM természeténél fogva hibás, gazdaságilag fenntarthatatlan és tisztességtelen. Valójában egy 1974-es ítéletben az FTC magát a “többszintű” vagy “piramis értékesítési” (ma multi-level marketingnek vagy MLM-nek nevezett) struktúrát így minősítette: “tűrhetetlen lehetőség a megtévesztésre”. Sajnos az 1979-es Amway-eset során az FTC visszalépett korábbi megállapításától, amely kinyitotta a piramis értékesítések Pandora-dobozát.
Mindenesetre 35 év tapasztalata azt bizonyítja, hogy az 1974-es ítélet helyes volt. Nehéz elképzelni olyan üzleti modelt, amely félrevezetőbb lenne, mint az MLM.